torsdag 12. april 2012

RETTING MED SCREENCAST-O-MATIC

Nå er det ca. 3 måneder siden jeg lovde et blogginnlegg om erfaringen med å bruke Screencast-O-Matic til retting av norsktekster. Jeg har nå fått prøvd dette både på vg1-, vg2- og vg3-nivå. I utgangspunktet ønsket jeg å rette tekster muntlig fordi tilbakemeldingene på undervisningsevalueringen i høst viste at elevene foretrakk muntlige tilbakemeldinger framfor skriftlige. Jeg hadde også et håp om at denne løsningen kunne spare meg for tid. Etter å ha rettet noen besvarelser på denne måten, innser jeg at det også er andre fordeler ved å rette slik. Jeg er blant annet blitt flinkere til å påpeke det positive, rett og slett fordi jeg får tid til å utbrodere litt mer enn det jeg får tid til når jeg retter skriftlig. Elevene forteller også at det er lettere å forstå hva jeg egentlig mener. Når jeg retter skriftlig får elevene som regel bare korte kommentarer (Og/å-feil, kommafeil, feilstaving osv). Når jeg retter muntlig og filmer skjermen samtidig, kan jeg enkelt forandre elevenes tekst slik at feilskrevne ord blir rette, flytte på komma eller dele opp avsnitt. De kan med andre ord se på skjermene deres hva jeg kunne ønske at de hadde gjort annerledes. Tidligere har jeg rettet med retteprogrammet Markin. Elevene har da fått en klikkbar fil tilbake med linker til nettsider med selvrettende oppgaver. På den måten har de fått jobbe videre med egne feiltyper. Dette kan de ikke gjøre når tilbakemeldingen fra meg er en videofil. På en annen side er det ikke noe i veien for å legge ut disse pekerne i en mappe på It’s learning, og be elevene jobbe videre der.

Flere som vil prøve?

Dette gjør jeg trinn for trinn:

1.       Jeg åpner elevenes besvarelser direkte fra It’s learning.

2.       Jeg leser igjennom, og markerer noe av det jeg tenker at jeg må huske å kommentere.

3.       Jeg går til nettsiden Screencast-O-Matic.com, og klikker "Start Recording". Ingen nedlasting av program er nødvendig.

4.       Når jeg har klikket "Start Recording", går jeg tilbake til elevbesvarelsen.

5.       Jeg tilpasser området som skal filmes (Den stiplede firkanten)

6.       Jeg klikker på "recordknappen".

Når man filmer skjermen, bør man markere hvor man er i teksten ved hjelp av musepekeren. Elevene vil se denne som en gul sirkel. Det er derfor lett for elevene å se hvor man er i teksten. Man bør bruke headset med mikrofon for at lyden skal bli bra. Selv er jeg ikke så nøye på at enkelte pustelyder eller «tenkelyder» kommer med. Det viktigste er at elevene får en tilbakemelding de kan lære noe av.

6 kommentarer:

  1. Dette var meget spennende! Jeg tror også at elevene lærer mer av konkrete kommentarer som de forstår. Fint om du oppdaterer denne bloggposten med hvordan det fungerer for elevene dine.

    SvarSlett
  2. Flott at du blogger! Har også gode erfaringer med dette. En liten utfordring er å ta tak i det viktigste "på sparket" - jeg får best resultat av ved å lese raskt gjennom først for å få et hovedinntrykk. Hvis jeg ikke gjør det, mister jeg av og til oversikten og bruker tid på "feil" ting.

    SvarSlett
  3. @Ola-Matti Jeg har lagt ut en undersøkelse på It's learning der elevene må svare på hvilken tilbakemelding de foretrekker. 81,25% har svart at de foretrekker den muntlige tilbakemeldingen med filming av skjerm.

    @Bjørn Helge Jeg gjør også alltid det. Jeg pleier å markere det viktigste på forhånd, slik at jeg ikke skal glemme å kommentere det.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Hei Sol!

    Takk for tips! Jeg driver og leker litt med programmet nå, men kom til tenke på, hvordan publiserer du disse filmene til elevene? Skolen jeg jobber på bruker Fronter, og jeg antar at jeg vil fylle lagringskapasiteten rimelig raskt hvis jeg laster samtlige filer opp der. Er det mulig å legge de trygt (personvernvennlig) andre steder? Ser Pro-versjonen gir mulighet for Google docs, men dette blir vel også noe tungvint?

    Ellers takk for tips! Håper du kommer med fler! :)

    SvarSlett
  6. Hei. Beklager seint svar. Jeg pleier å laste svarfilene opp til It's learning, så får de svaret på samme sted som de har levert. Har ikke tenkt på at dette kanskje tar mye plass. Foreløpig ser det ut til å fungere greit :)

    SvarSlett