tirsdag 17. mars 2009

GNIST – den store lærersatsingen




Det er ingen tvil om at det er viktig å rekruttere gode lærere og heve lærerens status. Som en del av denne satsingen vil rekrutteringskampanjen "har du det i deg" lanseres i morgen. Da vil også nettstedet www.hardudetideg.no åpnes, og det vil komme reklamekampanjer på TV og i nettmedier.

Skolen vil trenge mange og dyktige nye lærere i årene som kommer. I dette arbeidet er GNIST interessert i å komme i kontakt med lærere som kan tenke seg å være ambassadører for skolen og for læreryrket. GNIST ønsker seg lærere som med troverdighet kan fortelle om det givende, men også utfordrende, arbeidet med barn og unge i skolen.

Dersom arbeidsmengden for norsklærerne hadde blitt betydelig redusert skulle jeg gjerne støttet GNIST sin rekrutteringskampanje. Å være lærer er et fantastisk yrke. Det er et variert yrke, og det er motiverende å være i kontakt med unge. De årene jeg har jobbet som lærer, har jeg aldri hatt en kjedelig dag på jobb. Det skjer noe hele tiden, og ingen dager er like.

Jeg har ingen problemer med å anbefale læreryrket til potensielle søkere, men norsklæreryrket vil jeg ikke anbefale. Ikke fordi yrket ikke er interessant, men fordi man i dette yrket ikke har mulighet til å unngå ubetalt overtid. Timelønnen til en norsklærer er trolig betydelig lavere enn for andre typer lærere. Så bli gjerne lærer. Men vær klar over at en norsklærerstilling innebærer at man må ofre både fritid og ferier.


Foto: CC-lisensiert av photograham på Flickr

8 kommentarer:

  1. Kan du få elevene til å rette hverandres innleveringer etter gitte kriterier?

    F.eks: Vekt på dobbel-konsonanter og Avsnittsoppbygging?

    Så du får deg en liten pust i bakken?
    Jeg er veldig glad jeg ikke er norsklærer. Men det fins sikkert noe strategier for å minke hjemmearbeidet.

    Jeg underviser i medie- og informasjonsfag. Og har tidligere hatt mye skriftlige innleveringer (drøftinger, analyser)
    Nå har jeg halvert skriftlig innlevering og dobblet muntlige presentasjoner. De må gjerne jobbe med et skriftlig arbeid som må leveres, men så får de karakter på fremføringen.

    Jeg har også fått de til å skriver kortere, og tettere tekster når selve skrivearbeidet skal vurderes, f.eks. avsnittsoppbygging eller kildehenvisninger. Gjerne 1/2 perfekt side.

    Håper du finner litt rom for mindre arbeid!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar. Ja, det hender at jeg lar elevene vurdere eget arbeid, og at de vurderer medelevers arbeid. Dette fungerer i en del klasser, men ikke i alle. Muntlige presentasjoner er absolutt mindre tidkrevende, men disse går jo også på den muntlige karakteren. Jeg skal i tillegg også sette hovedmålskarakterer og sidemålskarakterer. Og det er i grunn det som er problemet. Det burde ikke vært tre karakterer i faget!

    SvarSlett
  3. Underviser også i mediefag, og da er det et poeng at elevene ikke gjennom året skal skrive og skrive og skrive, for så å måtte møte på en eksamen der de muntlig skal legge frem sine arbeider. Muntlige presentasjoner blir det derfor mer og mer av for min del.

    SvarSlett
  4. Ja, ja, og jeg tar meg i deg, det er lett å komme med slike råd når en ikke selv er norsklærer. Håper dere får gjort noe med arbeidssituasjonen deres!

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig i det du skriver. Det må gjøres noe med norskfaget! Hjertet mitt tilhører skolen og fagene mine, men jeg sliter meg helt ut med all denne rettingen. Og så har vi jo alt annet som skal dokumenteres i tillegg. Når så mye av skoledagen går med til dokumentasjon, sier det seg selv at det blir mindre tid til forberedelse. Det gjør også noe med kreativiteten, synes jeg.

    SvarSlett
  6. @Melby Mine elever kan også komme opp til muntlig, men det eneste jeg vet sikkert er at de kommer opp i norsk hovedmål. Sidemål er trekkfag i år. Ifjor var også det obligatorisk...
    @Albertine Det håper jeg og. Tror det er helt avgjørende. Ingen har lyst til å jobbe mye mer enn det man liksom skal, og likevel ha dårlig samvittighet for det man ikke har fått gjort. Leseplikten i norsk er rett og slett helt på trynet!
    @Lill-Tove Ja, det gjør noe med kreativiteten. Men man kan jo lure på om det er meningen at vi skal være kreative. Det er jo ikke akkurat lagt opp til at vi skal ha tid til annet enn å be elevene lese i boken i timene, og kanskje svare på noen spørsmål. Tjoho, da blir elevene fornøyde!

    SvarSlett
  7. Jeg håper sjefen over alle sjefer - Bård Vegar - får med seg dette. Ingen vil være med på det nye eksamensopplegget hans med mindre en tar vekk karakteren i norsk sidemål.

    SvarSlett
  8. @Leif Enig, men det spørs om ikke Bård Vegar har vært travelt opptatt med landsmøte i det siste. Men noen kan jo tipse ham? ;-)

    SvarSlett