torsdag 19. mars 2009

5 grunner til at jeg elsker å undervise!

I dag har jeg tatt meg god tid til elevsamtaler med elever i Påbygg og Vg3. Vi har fått snakket en del om forrige heldagsprøve, og om veien videre. Elevene har fått mulighet til å fortelle hva de selv synes om sine egne tekster, og hva som kan gjøres bedre neste gang. Det har vært en god dag på jobb. Og når sant skal sies, så er jo de aller fleste dager på jobb gode.

Kanskje er det derfor på sin plass å komme med et innlegg som i større grad fokuserer på de positive sidene ved yrket mitt, enn det mine siste innlegg har gjort. Det er nemlig flere grunner til at jeg går på jobb hver eneste dag, til tross for utmattelse og et umenneskelig høyt arbeidspress.


Foto: CC-lisensiert av love4ever 00231 på Flickr

1. Jeg lærer noe nytt hver eneste dag
Elevene mine har en evne til å undre seg. De spør hvorfor, og de forventer klare svar. Samtidig godtar elevene at jeg ikke alltid har alle svar idet et spørsmål stilles. Da løser vi som regel problemet sammen. Dette er det mye læring i, både for meg og for elevene. Som lærer må man være skjerpet, oppdatert og kunnskapsrik. Er man kunnskapstørst av natur, er læreryrket helt perfekt!

2. Å være lærer føles ikke som hvilken som helst jobb
Det å være lærer innebærer så mangt. Man er litt psykolog, litt sekretær, litt samfunnsarbeider og litt kunnskapsformidler. Arbeidet er variert, og man rekker ikke å kjede seg. Knips, så var den dagen over. Å lage gode opplegg og presentasjoner, som kan brukes i undervisningen, er for meg nesten blitt som en hobby. Det samme med bloggingen. Det er ikke jobb, men samtidig er det jo jobbrelatert. Jeg er stolt av å være del av et yrke, der såpass mange er villige til å dele, både erfaringer og opplegg. Dette kommer jo både oss lærere, og elevene våre, til gode.

3. Jeg får bruke teknologi
Jeg elsker det faktum at jeg kan bruke ny teknologi i min skolehverdag. Ved min skole er vi så heldig at vi har både videokonferanseutstyr og digitale tavler. Det er heller ingenting som hindrer meg fra å bruke verktøy eller web-applikasjoner som kanskje har dukket opp så sent som i går. Dette er spennende, og det er alltid morsomt å introdusere elevene for nye programmer som de kan ha nytte av.

Foto: CC-lisensiert av phoenixdailyphoto på Flickr

4. Klasserommet er mitt domene
Jeg prøver alltid å være imøtekommende med elevene mine, og jeg lar dem ta del i både planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Men når alt kommer til alt, så er det mitt klasserom!!! Jeg prøver så godt jeg kan å skape et miljø der elevene kan få tenke høyt, uten å være redd for å ta feil. Når klassemiljøet fungerer, går undervisningen også lettere.

5. Jeg kommer i kontakt med andre samarbeidsvillige lærere
Kolleger er kjekke å ha. Takk til Arnhild som overtalte meg til å begynne å blogge. Tusen takk til dere andre også som mer eller mindre er tvunget til høre på mine frustrasjoner og gleder. Tusen takk til alle dere som twitrer også, og til dere på Del&Bruk. Som sagt så er jeg er stolt av å være del av et yrke, der såpass mange er villige til å dele.


Foto: CC-lisensiert av amanky på Flickr

9 kommentarer:

  1. Tusen takk Sol! Dette trengte eg verkeleg i dag!

    SvarSlett
  2. God lesing. Kjenner meg igjen og dette er viktig at vi husker

    SvarSlett
  3. heldigvis kjenner jeg meg igjen:)Etinnlegg å bli glad av!!

    SvarSlett
  4. Kjekt at jeg fikk til å spre litt glede ;-) Vet ikke om de neste innleggene mine kommer til å være like positive. De neste to ukene skal jeg registrere tidsbruken min... Blir skummelt å få tallene svart på hvitt, men også interessant å se hvor mye tid jeg bruker på ulike deler av jobben. Regner med at etterarbeid får en del timer iallefall...

    SvarSlett
  5. Hei :) jeg går nå tredje året musikk på vgs og skal studere ett årsstudium med idrett til høsten på bali. jeg lurer bare på noen spørsmål som du kanskje kan svare på.
    1) hva utdanning kreves for å bli lektor?
    2)Hva kan man forvente å få i lønn?
    3)er det en spennende og utfordrende jobb?:)
    4) Må man ha veldig gode karakterer for å bli lektor?

    jeg lurer på å bli det selv.. Håper på svar:) gjerne svar til min blogg eller send meg en mail på tinepiaa@hotmail.com.
    på forhand takk:)

    SvarSlett
  6. @Martine Man må ha en mastergrad for å bli lektor. I tillegg, eller ev. integrert i denne, må man ha praktisk pedagogisk utdanning. Informasjon om lønn kan du finne på f.eks. Utdanningsforbundet sine nettsider. Ja, det er en spennende og utfordrende jobb. Man kjeder seg aldri som lærer, men man har heller ikke noe særlig fritid. Det høres ut som en god idé å bli idrettslærer, slik du antyder. Da slepper du nok unna en del av den jobben som tar tid for andre lærere, men til gjengjeld må du undervise litt mer. Dette er likevel å foretrekke, spør du meg!
    Jeg vet ikke hvilke karakterer som kreves for å bli lektor...

    SvarSlett
  7. Fin oppsummering, samtidig er det å jobbe i klasserommet litt som å kjøre berg- og dalbane. Det går opp og ned, både i forhold til egne prestasjoner, elevenes prestasjoner og samspillet med egne kolleger.

    SvarSlett