mandag 16. februar 2009

Litt reklame for lese- og skriveverktøyet; CD-ORD

Jeg har nettopp fått installert IKT-verktøyet; CD-ORD. CD-ORD er et verktøy som i utgangspunktet er utviklet for personer som har dysleksi, eller som trenger generell støtte til lesing og skriving, men som i grunnen kan være til hjelp for alle. Med CD-ORD får man opplest digital tekst gjennom ulike talesynteser. Etter hvert som teksten leses opp, markeres ord og setninger slik at man ser hvor man er i teksten. Verktøyet er tillatt ved eksamen! Det som virker spesielt bra med verktøyet, er at det kan brukes til både lese- og skrivehjelp i alle de Windowsbaserte programmene elevene bruker, også læringsplattformene. Elevene får stavehjelp i for eksempel Word, PowerPoint, Outlook, It's Learning, MSN, OpenOffice,i ulike blogger og mange andre programmer de normalt skriver tekst i. Programmet inneholder stavehjelp på bokmål, nynorsk, engelsk og tysk.

12 kommentarer:

  1. Basert på det du har skrevet her skaffet jeg meg CD-ord med store forventninger. Men du og du så skuffet jeg ble.

    Er det jeg og mine elever som ikke helt forstår eller er CD ord ikke så bra når alt kommer til alt.

    Jeg, Einar og Solveig (to elever med lese/skrivevansker) lurer på følgende med dette verktøyet:
    Jeg:
    1: Når vi bruker skjermleser (peker med musen) slutter ikke cd ord å snakke. Det skal bare et lite dytt til på musen så setter den i gang med hele teksten, uten mulighet til å stoppe. Svært frustrerende.

    2: Hvordan skal elevene få rettet tekst når forslag varierer avhengig av markørposisjon i ett og samme ord? Dette er særdeles svakt synes jeg og stiller alt for store krav til elevene. Jeg kan ikke tro at du ville brukt CD-ord for å forfatte og rette teksten din? Hvorfor forventer vi da noe mer av andre som på toppen av alt allerede sliter og kanskje ikke har allverdens motivasjon?

    Einar og Solveig:
    Hvordan vet vi at vi har skrevet feil? vi kan jo ikke se om ord vi har skrevet er skrevet feil! :-( Å gå gjennom en liste på 10+ ord tar alt for lang tid og er sinnsykt slitsomt! når listen hele tiden endrer seg er det nærmest umulig. Kan ikke skjønne at dine elever synes dette er bra?!?!

    Alt i alt: morsomt program en stund for elevene pga opplesing, men helt ubrukelig som skrivestøtte - det dreper rett og slett motivasjonen hos mine elever. Skuffende etter din "reklame" må jeg si.

    SvarSlett
  2. Hei. Leit å høre at du har skaffet deg dette programmet pga dette innlegget, og at du ikke er fornøyd. Dersom andre leser innlegget, så håper jeg at ditt innlegg også legges merke til...

    Som jeg skrev i innlegget, så hadde jeg nettopp skaffet meg dette verktøyet. Jeg har foreløpig ikke fått satt meg så grundig inn i det da den gruppen som jeg hadde som gikk på innledende grunnkurs ble lagt ned, og vg1 norsken er periodisert. Den ble ferdig før påske.

    Når det gjelder spørsmålene, så blir jeg litt forvirret. Man kan jo krysse av om man ønsker opplesning av tekst, og dersom man krysser av for at man ikke vil det, så slutter den jo å lese umiddelbart. Jeg vil nok ikke anbefale elevene mine å flytte markørposisjonen mellom hver bokstav i ett og samme ord. Men når ordet er ferdigskrevet, ser de jo om ordet virker riktig.

    Til Einar og Solveig. Dere kan stille inn hvor mange ord dere ønsker i denne listen, så kanskje det er bedre med litt færre. Dersom dere har skrevet ferdig et ord, og listen er tom, så har dere antakelig skrevet ordet feil. Da kan dere prøve å rette på det :-)

    Jeg har ikke brukt andre slike programmer som skrivestøtte. Det kan godt hende at det finnes bedre program for dette. Kanskje er det lurt å kontakte MikroVerkstedet. De er sikkert behjelpelige. :-)

    SvarSlett
  3. Hei og takk for svar.

    Jeg tror du misforstår problematikken litt.
    Problemet er ikke at vi ikke kan stille oss i enden av et ord med markøren (selv om at det i seg selv er for dårlig av en stavekontroll å kreve en bestemt posisjon i et ord), men at det for hvert ord - uansett om det er skrevet galt eller ikke kommer korreksjonsforslag. Hvordan skal da elever vite at de i tilfelle 1 (feilskrevet ord) skal rette og i tilfelle 2 (korrekt skrevet ord) IKKE skal bry seg om korreksjonsforslagene? Hvordan gjør du dette rent metodisk? og hvordan skal vi motivere elever ved å si til de "du må sjekke alle ord i teksten" selv om brorparten antagelig er korrekt skrevet.

    Når det gjelder opplesningen kan jeg selvsagt slå det av men det løser jo ikke problemet (!) med opplesing dersom man faktisk vil ha opplesing. Kan ikke helt forstå at å slå det av skal være løsningen - hva skal man da med opplesing? Men summasummarum så er det altså slik at dersom man benytter skjermopplesing (lesing med mus) så kan man ikke få stoppet talen og talen vil starte på nytt hver gang man beveger på musen. Snakket med Mikroverkstedet og de kan bekrefte at det er slik for en rekke programmer. Det er altså ikke mulig å få endret på dette!

    Når det gjelder svaret til Einar og Solveig. Igjen er det nok en misforståelse. Det er ikke antall forslag pr. se som er problemet, men at det ikke er mulig å se hvilke ord i teksten som er korrekte versus de som er ukoorrekte. Den eneste måten er den du anbefaler (men som fortsatt ikke hjelper!), nemlig å flytte fra ord til ord. At man da plutrselig skal få en ide om at "orddet virker riktig" kan jeg ikke helt forstå. Dyslektikere har jo dette som kjerneproblem.

    Jeg i går funnet enda mere som jeg kunne satt fingeren på, men skal ikke fylle din (flotte) blog med mer. Men jeg synes virkelig dine lesere bør være oppmerksom på at det metodisk og pedagogisk sett er STORE mangler i CD-Ord. Det eneste som tiltaler er vel prisen (desverre for oss lærere og heldigvis for skoleledelsen).

    Her er det tilbake til LingDys. Skal og forsøke et nytt verktøy jeg ble tipset om som het TextPilot. Om du ønsker kan jeg godt legge inn noe om mine erfaringer her?

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg kom nettopp over denne bloggen. Jeg har prøvd CD-ORD og det er et prediksjonsprogram - altså ingen stavekontroll. Derfor tar den bare hensyn til det som står til venstre for markøren. Det er grunnen til at ordlisten forandrer seg etterhvert som du flytter markøren i ordet. Det er som du sier ingen god hjelp for dyslektikere. I tillegg reklamerer Mikroverkstedet med "ordbøker" i reklamen, men det er altså ordLISTER de mener. Ikke ordBØKER med forklaring på ord. Jeg ble veldig skuffa. I tillegg har bokmålsordlistene mange feilord - nynorskord (eg, f.eks.), engelske ord, danske ord, svenske ord. Disse ordene blir foreslått i det Mikroverkstedet kaller "Bokmålsprofil". Det motsatte er tilfele for nynorskprofilen - CD-ORD foreslår bokmål, svensk, dansk og engelske ord her også om det du skriver ligner. Det er jo utrolig drøyt! Har også testa TextPilot, men det var en god del teknisk trøbbel (programmet henger seg). TextPilot lar deg heller ikke bestemme hvor i teksten du vil kjøre stavekontroll - det starter alltid med den første feilen programmet finner (som kanse ikke er en feil...). Stavekontrollen i TextPilot er ikke så kraftig som den i LingDys. Det eneste bra med TextPilot er at det funker i flere programmer, f.eks. på Internett og ikke bare i Word og Writer. Men Lingdys skal komme med en stor oppdatering som virker i mange programmer til høsten og med mulighet for å lese all tekst på skjermen (som CD-ORD og TextPilot har), så holder med til Lingdys og oppdaterer når det er klart. Så langt er Lingdys klart det beste alternativet, spør du meg. Takk for en fin blog!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for kommentaren. Den oppklarte jo en del. Har mer lyst til å bruke tid på å sette meg ordentlig inn i Lingdys nå. Vet du når oppdateringen kommer? Tror du den er klar til skolestart?

    SvarSlett
  6. Jeg synes CD-ord er et godt skrivestøtte program og ikke minst et godt program til opplesing av tekst på skjerm. Har aldri oppfattet dette som et rettskrivingsprogram.

    SvarSlett
  7. Hei!

    Lingit her! Vi lager Lingdys og Lingright. Oppdatering til Lingdys 3.5 og Lingright 2.5 kommer i månedskiftet oktober/november. Alle med fullversjoner kan da laste ned oppdatert versjon herfra: www.lingit.no/produkter/nedlasting

    De oppdaterte versjonene inneholder bl.a. full skjermlesing (lesestøtte av all elektronisk tekst) og Lingdys har til dette formål fått en ny talesyntese (kunstig stemme) som vi nettopp er ferdige med å lage - Isak (østnorsk). Dette er faktisk den første talesyntesen laget i Norge etter Telenor Talsmann på 80-tallet! Talsmann heter i dag Lingspeak Arne og er gratis nedlastbar herfra: www.lingspeak.no.

    Vi har også et tilbud til alle som er oppfølgingsansvarlige for elever med lese- og skrivevansker om at de får gratis fullversjoner av Lingdys og Lingright fra oss til eget bruk. På den måten er det enklere å sette seg inn i programmene og dermed kunne motivere elevene som får programmene fra NAV Hjelpemiddelsentral til å ta de i bruk. Det er bare å sende en e-post med navn, stilling og adresse til bestilling@lingit.no! I vårhalvåret 2010 blir det dessuten gratis kurs i alle landets fylker. Sted og dato er ikke klart ennå, men fra slutten av 2009 vil man kunne melde seg på kurs på www.lingit.no

    Mvh
    Bente H. Moxness, Lingit AS

    SvarSlett
  8. Hei,

    Ja dette bar en spennende blog/tråd Lektor Laastad. Håper du fortsetter å skrive om slike tema fremover.

    Her er det mye å mene mye om, så jeg må på forhånd beklage inleggets lengde.

    Anonym lærer: Har du brukt TextPilot nå? Dersom du har behov for bistand er det bare å ta kontakt via textpilot.no. Jeg (og sikkert andre lesere også) vil svært gjerne høre om dine erfaringer,

    negatve og positive, og håper du kan legge de inn her på Laastads blog.

    Lektor Laastad: Jeg håper du kan ta kontakt med meg slik at jeg får gitt deg en (gratis) lisens på TextPilot. Da har du

    mulighet til å sammenligne samtlige verktøy, styrker og svakheter.

    Anonym 30.05.09 / Alle:
    Jeg vil gjerne høre mer om problemene dere som brukere har. Jeg vil anbefale alle å oppgradere til siste versjon på

    Textpilots nettsider. Vi kommer med 4 nye oppgraderinger, forbedringer og utvidelser årlig.

    Det er en direkte feil når det hevdes at man med TextPilot må rette fra og med første feil.

    Man kan rette feil i helt vilkårlig rekkefølge om man ønsker det, slik man kjenner stavekontroll fra Word og andre

    tekstbehandlere.

    Dersom man tenker på funksjonen "stavekontroller hele dokument" så synes jeg det blir noe merkelig å lese at dette er en

    negativ egenskap ved TextPilot. TextPilot er alene om ha ha denne type funksjonalitet blant skrivehjelpemidlene på markedet.

    Skal man kritisere TextPilot for å mangle egenskaper rundt dette vil den samme kritikken ramme samtlige produkter så lenge de

    ikke i det hele tatt har denne funksjonaliteten som en del av sitt verktøy.

    Når det er sagt vil og kan denne funksjonen utvides fremover. Forrige oppdatering inneholdt bl.a. ny funksjonalitet for å

    ignorere ord når man kjører stavekontroll på hele dokumenter. Vi vil gjerne innovere, men ønsker konsktruktive innspill

    fremfor kritikk for ikke å ha funnet opp den "ultimate opfinnelsen" når vi først er ute å innoverer.

    Det er fint du trekker frem TextPilots styrke at vi virker i de fleste programmer. Jeg er ikke enig i at dette er TextPilots

    eneste fortrinn. Alt i en pakke, enkelt å komme i gang, enkelt å lære seg og enkelt å bruke er tilbakemeldingene vi får fra

    de over 1000 brukerene og lærerene vi har på TextPilot etter ett år. Det er en styrke for en 1.x versjon at brukerene er så

    godt fornøyd!

    At vi som står bak TextPilot er fagfolk med røtter i spesialpedagogikk og arbeider som rådgivere for en rekke

    utdanningsinstutisjoner gjør at vi er god kontakt med "grasrota" og kjenner godt til skolehverdagen. Dette er også en fordel

    med TextPilot om man skal se på forhold som ikke angår produktet direkte.

    Lykke til, enten du skal bruke LingDys, Cd-Ord eller TextPilot!

    Mvh Sverre Andreas Holbye, www.textpilot.no

    SvarSlett
  9. Når det gjelder opplesning så har jeg hørt at Lingit vil komme med et nytt opplesningsprogram som virker overalt. Der kan man kan starte og stoppe akkurat som man ønsker. Og teksten vil bli valgt underveis i opplesningen.
    Høres veldig spennende ut. Og ikke minst skal det visst være gratis for dem som bestiller Lingdys :)

    Så nå slipper man å irritere seg over automatisk opplesning som ikke kan stoppes. Eller at man må slå det helt av. Gleder meg! :) Håper det ikke er så lenge til det kommer.

    SvarSlett
  10. Hei.

    Passer disse programmene for alle trinn, eller er det enkelte trinn det passer best for?

    SvarSlett
  11. Hei, jeg har testet ut demoer fra Lingdys og TextPilot. Jeg fikk ikke testet ut CD-ORD, ikke en gang når jeg kontaktet Support. Jeg blir skeptisk når noen skjuler produktet sitt, er det kanskje så dårlig som det personen i denne bloggen skriver?

    LingDys var helt ålreit produkt, her fikk jeg en demo, men måtte jo vente over en uke før jeg fikk lisensen i posten + at de måtte ha alle mine kontakopplysninger. Dette fungerte bra, men etter at jeg måtte laste ned både Lingdys og lingright låste det seg, jeg fikk ikke lingdys til å fungere. En annen ting var at det ikke fungerte i Outlokk i Windows.7. Men etter at jeg fant ut de forskjellige instillingene fungerte dialekten bra. Men en håpløs ordbok, laaaange forklaringer på enkle ord, ikke bra for de som måtte slite med skriving i utgangspunktet. Det fungerte ikke på internet??

    TextPilot er et nytt program, jeg er veldig opptatt av å skrive på internet, blogger, twitter, facebook ikke minst på Its learning. Dette produktet hadde enkle instillinger. Må si at de har mange forskjellige produkter i en pakke. Dette produktet mener jeg skulle fungere fra rundt 4 klasse til voksen.

    SvarSlett