fredag 4. september 2009

Jada, jeg er også en teknologioptimistisk pedagogisk sinke!

Synes norsk lektorlag burde skamme seg. Dagens ”gullkorn” viser at organisasjonen har liten innsikt i hvordan digitale verktøy brukes daglig for å variere og tilpasse undervisning. Er det noen tvil om at pc’en er kommet for å bli? Er det ikke snart på tide å heller starte en debatt om eksamensordningen???

Ikke nok med at jeg ikke makter å gjøre jobben min på en god måte innenfor rammen av et årsverk, jeg er en pedagogisk sinke også. Det er jeg fordi jeg forsøker å ta utgangspunkt i læreplanen når jeg planlegger undervisning. Leit, jeg burde kanskje slutte med det?

Jeg la forresten merke til en artikkel på NLL sine nettsider; ”Nye lektorer slutter i jobben”. Her står det at halvparten av alle nyutdannede lærere forlater den videregående skolen innen 5 år. Ifølge Gro Elisabeth Paulsen gjelder dette særlig lektorene som underviser i de store, skriftlige fagene. Vel, vel…

Bildet er hentet fra Leif sin blogg

3 kommentarer:

  1. En dårlig dag for NLL, må vel nesten bli konklusjonen. De rekrutterer ikke mange unge, flinke folk på dette. Noen av oss andre vurderer også å melde oss ut. Ha en fin helg - jeg for min del gidder ikke bruke mer energi på dette nå!

    SvarSlett
  2. Min erfaring er at pc'er stjeler tid. Arbeidet med å lage avanserte opplegg krever mye innsats og ressurser.

    Hvis man tegner og forklarer i lag med elevene, så er det ofte fortere, lettere og kunnskapen sitter bedre.

    Selvfølgelig finnes der mange områder hvor animasjoner og video er bedre, men jeg har inntrykk av at budskap formidlet via slike medier lettere går i glemmeboken.

    Tavler og kritt er billigere, mer stabile (de kræsjer ikke) og ikke trenger de strøm eller tid til å starte...

    Barn og unge lærer seg lett å bruke pc'er. Selvfølgelig bør de få tilgang til og undervisning i bruk av digitale verktøy, men:

    Mangler man evnen til å lese, skrive og kanskje bruke en enkel tegning for å forklare/lære noe, så har man etter min mening et problem.

    SvarSlett
  3. Dersom jeg vil at elevene skal jobbe uten pc, så ber jeg dem legge den vekk. Elevene skal også ha med seg blyant og papir til timene. Men at pc'en er et nødvendig verktøy i dagens skole er det ingen tvil om. Digitale verktøy har fått en sentral plass i Kunnskapsløftet fordi digital kompetanse vil være vesentlig for å lykkes i fremtiden. Det er viktig at elevene lærer seg hvordan pc'en kan brukes til læring. De fleste vet allerede hvordan den kan brukes til underholdning...

    SvarSlett