tag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post803742977342704753..comments2020-05-20T20:55:29.856+02:00Comments on Lektor Laastad med hjertet i halsen: Årsrammen for undervisning i norsk. Et mysterium?Solhttp://www.blogger.com/profile/15534914718384018772noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-62211564725435174642009-09-30T15:46:20.640+02:002009-09-30T15:46:20.640+02:00Godt gjort å få såpass oversikt som du har klart h...Godt gjort å få såpass oversikt som du har klart her. (I tillegg til det du nevner er det altså slik at årsrammen for norsk vg 1 på studieforberedende utdanningsprogram er 661, dette ble framforhandlet senere, da det ble pålagt separat karakter i sidemål på vg1 studieforberedende, og er derfor ikke med i eldre versjoner av arbeidstidsavtalen.)<br /><br />Helt enig i at det er ulogisk å gjøre forskjell på årsrammene i norsk mellom ulike typer av studieforberedende utdanningsprogrogram. Men avtaler er dessverre ikke alltid logiske, ettersom de er forhandlingsløsninger mellom (ofte) motstridende interesser. Kanskje kan en (eventuell) sviktende konsistens her ordnes opp i i høstens arbeidstidsavtaleforhandlinger med KS.<br /><br />Det mest forstyrrende her er likevel at det synes å foreligge flere ulike versjoner av arbeidstidsavtalen hos de sentrale parter. Regner med at det vil bli ryddet opp i dette.Geir LShttps://www.blogger.com/profile/14695768459143569300noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-53541466874538707972009-09-29T20:43:13.104+02:002009-09-29T20:43:13.104+02:00En kan jo undres på hvem som klarer å koke ihop sl...En kan jo undres på hvem som klarer å koke ihop slikt - det er da tross alt ikke så komplisert?Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-38402975508211790102009-09-29T20:11:11.888+02:002009-09-29T20:11:11.888+02:00Jeg sendte en epost til Utdanningsforbundet, og sp...Jeg sendte en epost til Utdanningsforbundet, og spurte om det var informasjonen på Utdanningsforbundet sine sider som var riktig, eller den informasjonen jeg fant hos Lektorlaget og Riksmeglingsmannen. Eposten var videresendt noen ganger før jeg fikk svar. Svaret jeg fikk var at det ikke skal være forskjellige versjoner av et forhandlingsresultat, og at det ser ut til å være et behov for en opprydding i forbindelse med reforhandlingen av arbeidstidsavtalen som starter i oktober...<br /><br />Begynner å lure litt på om noen egentlig har oversikt? Hvem var fysisk tilstede da avtalen ble gjort?Solhttps://www.blogger.com/profile/15534914718384018772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-48463018249176534702009-09-29T12:56:26.770+02:002009-09-29T12:56:26.770+02:00Til Frøydis, joda - vi setter karakter til sommere...Til Frøydis, joda - vi setter karakter til sommeren i både Vg1 og Vg2 med utgangspunkt i de læreplanmålene som gjelder for trinnet. Ellers er jeg enig i at en bør være mest mulig nøktern i forhold til det som skal vurderes med karakter. Men mange lærere er jo svært samvittighetsfulle. For samvittighetsfulle.Leif Harboehttps://www.blogger.com/profile/08173379933205990939noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-5644366023294774842009-09-29T09:31:28.193+02:002009-09-29T09:31:28.193+02:00Et lite apropos her:
Jeg ser (og forstår) at dere ...Et lite apropos her:<br />Jeg ser (og forstår) at dere beklager dere over de tre karakterene som skal settes. Jeg tar nå utgangspunkt i karakterer for ST. Der skal eleven gå ut etter 3 år med 3 karakterer i norsk: hovedmål, sidemål og skriftlig. Dette faget har tilsammen 15 timer (ujevnt) fordelt på 3 år.<br />I matematikk skal den samme eleven, la oss si vedkommende er realist, etter de samme tre årene ha 3 karakterer: 1T, R1 og R2. Tilsammen 15 timer fordelt på tre år. Forskjellen er at det settes en standpunkt etter hvert år i stedet for etter tre år. Så matematikklæreren må gjøre en endelig sluttvurdering hvert år i stedet for etter tre år. <br />Altså: norsk: 15 timer, 3 karakterer. Matematikk: 15 timer, 3 karakterer. <br /><br />Må legge til at dette ikke er ment som at dere klager for mye eller noe sånt, bare prøver å få frem flere nyanser og perspektiv på saken. Norsklærere HAR en enorm arbeidsbyrde i rettearbeid. Men er det mulig å gjøre om på noe av det? Trenger man virkelig tre grunnlagskarakterer for hver karakter for hver termin, for eksempel?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-2862536210425610582009-09-29T08:53:48.205+02:002009-09-29T08:53:48.205+02:00All ære til deg for å ha satt deg inn i dette. Stå...All ære til deg for å ha satt deg inn i dette. Stå på! Jeg har jo også undret meg over årsrammer og ressurser, det er jo for eksempel ca. 5 % som skiller norsk Vg1 og samfunnsfag Vg1, der det ene faget er 3 timer og 1 karakter, det andre jo 4 timer og 3 karakterer. Men det er himmel og hav i forskjell på å ha norsk og samfunnsfag på Vg1... Jeg er enig i Bjørn Helges forslag.Maritahttps://www.blogger.com/profile/04631696016357891541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-47258145591691929152009-09-29T00:17:52.187+02:002009-09-29T00:17:52.187+02:00I det hele tatt mye å unders over i dette systemet...I det hele tatt mye å unders over i dette systemet. Vi har to klasser i Int. engelsk på VG2. I min guppe er det nesten 30 elever, i den andre 10 (årsaken er bl.a. timeplanplassering). Men stillingsprosenten er den samme, ca. 25%.<br /><br />Historie VG3 har 4 t/uke, en karakter. Norsk vg2, 4t/uke, tre karakterer. Internasjonal engelsk vg2: 5t/uke, 2 karakterer. Alle har så å si samme stillings% Forstå det den som kan. <br /><br />Jeg ønsker meg et system som tar utgangspunkt i timetall og ant. karakterer og setter en % ved 15 elever. Ut over dette gis et tillegg pr (la oss si) 5 elever. Dette synes jeg er rimelig; for alle fag er det naturlig å regne en basis: timene skal forberedes, prøver skal lages osv. Dette dekkes av grunnlønna. Men for å kompensere for ekstraarbeidet det er å vurdere og administrere ekstra elever, gis det da et tillegg. Fair?Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4195179211751501460.post-65231624256903724222009-09-28T23:50:36.396+02:002009-09-28T23:50:36.396+02:00Hvis dette stemmer, blir jeg enda mer oppgitt over...Hvis dette stemmer, blir jeg enda mer oppgitt over at det legges til rette for at elever kan bytte klasser og ombestemme seg langt frem mot høstferien. Fra før har jeg vært litt oppgitt over situasjonen, i og med at jeg ønsker å investere litt tid i begynnelsen på klassens miljø og gode tone, men opplever at det blir litt vanskeligere når eleven som var der i går, har sluttet i dag, mens en ny har dukket opp.Vi får satse på at det er et eller annet du har misforstått.lektormelbyhttp://www.lektormelby.nonoreply@blogger.com